GEORGE DE DECKER
DIE BEZWINGUNG DES CHAOS
LACUNA
group exibition
cultuurhuis de Bijl, Zoersel (11 january - 02 February 2025)
"DIE BEZWINGUNG DES CHAOS"
In 2010 George De Decker was given 64 steel plates, each measuring 100 x 100 cm. These plates were once set elements for a staging of Samuel Beckett's Quad.
At first De Decker simply stacked them in a corner of his studio. But that ended when he visited the Neues Museum in Berlin and was inspired by the restoration of its Egyptian Museum. Wherever possible, architect David Chipperfield has integrated the surviving walls and stones of the previous structure into his interventions. And the permanent historical collection has been given the umbrella title Die Bezwingung des Chaos (The Repression of Chaos).
That process, that respectful ‘entente’ between old and new, is precisely what De Decker then applied to his steel plates. For weeks he exposed them to the ever-changing elements – rain, sun and wind – thus generating natural corrosion, the capriciously inventive patina of time. Always in dialogue with nature's colour palette, he then added pure pigments and/or acrylic, ink and lead.
The series was completed in 2016. Originally, a silent, industrial backdrop to a stage production, they now had a new guise and their own voice.
Background became foreground.
​
​
​
© Guido De Bruyn (translation Stephen Smith)
Gallery Bianca Landgraaf @ kunstRAI, Amsterdam
DIE BEZWINGUNG DES CHAOS
installation
28 x 100 x 100 cm
​
Stilte die spreekt, mijmeringen
bij de expo Lacuna
Posted By Yves Joris
19 01 2025
De ruimte van cultuurhuis De Bijl in Zoersel ademt rust. Hier geen dwingende overdaad aan woorden of drukke narratieven die de bezoeker bij de hand nemen en zachtjes doch onverbiddelijk naar een eindconclusie leiden. Nee, wat hier hangt, wat hier klinkt en trilt, vraagt enkel om stilte. Om aanwezigheid. Om die kalme, doch krachtige bereidheid om te luisteren naar wat er niet gezegd wordt, naar wat zich bevindt in de lacunae/lacunes....
...
Tussen klanken en leegtes
​
George De Decker, een meester in de onzichtbare kunst van het verbinden, geeft deze tentoonstelling een van de vele ankerpunten. Zijn werk verkent al jaren de grenzen tussen klank en beeld, tussen chaos en structuur, tussen wat is en wat ontbreekt. De titel van de tentoonstelling, Lacuna, lijkt dan ook haast een directe vertaling van zijn artistieke ethos. Een lacune is een leegte, maar niet zomaar een afwezigheid. Het is een belofte, een ruimte waarin het ongeziene en ongehoorde zich op fluistertoon kan laten voelen.
George De Decker – Die Bezwingung des ChaosIn de exporuimte hangt De Deckers werk Die Bezwingung des Chaos. De 64 stalen platen kreeg de kunstenaar ooit cadeau in 2010. Ze dienden ooit als decorelementen voor ‘Quad’ van Samuel Beckett. Nu herbeleven ze met Die Bezwingung des Chaos, een titel die weerklinkt in de klassieke strijd van de kunstenaar, een artistieke revival en trachten de wereld te vangen in een structuur die recht doet aan zijn complexiteit. Dit werk, een assemblage van lijnen, texturen en vlakken, voelt als een landschap dat weigert zichzelf volledig prijs te geven. Je denkt te weten wat je ziet, maar telkens lijkt een fragment zich te onttrekken aan je blik. Is het een landschap, een herinnering, een klankbeeld?
De kracht van De Deckers oeuvre ligt in dat ongrijpbare, die permanente verschuiving tussen wat je denkt te begrijpen en wat je voelt maar niet kan benoemen. Frie J. Jacobs, wiens tekst als rode draad door de tentoonstelling loopt, vat het treffend samen: “Het is een gemis dat blijft bewegen, een lacune die ons uitnodigt om te blijven zoeken.”
​
...
Avenir Light is a clean and stylish font favored by designers. It's easy on the eyes and a great go-to font for titles, paragraphs & more.
music : George De Decker
double bass quartet of Maurice Aerts (1980).
inspired by Jean Cocteau's "L'Aigle à 2 têtes"